El Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a circular per les ZBE de la metrópolis de Barcelona.
El Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions és un servei per tramitar les autoritzacions de circulació de vehicles dins les ZBE de la metròpolis de Barcelona segons la normativa vigent.
El servei de registre permet als propietaris de vehicles als quals no correspon distintiu ambiental de la DGT i de vehicles estrangers informar-se, sol·licitar i gestionar els diferents tipus d’autoritzacions de circulació (principalment de manera digital).
Actualment hi ha 12 tipus d’autoritzacions recollides en el Reglament :
Tots els vehicles afectats per les restriccions tenen accés a autoritzacions diàries. Els titulars poden inscriure el seu vehicle al Registre i sol·licitar fins a 24 autoritzacions l’any, que els permetran circular dins les ZBE de la metròpolis de Barcelona el dia seleccionat.
L’alta al Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions se sol·licita una única vegada. Per fer-ho, el titular del vehicle ha d’enviar al Registre el formulari de sol·licitud emplenat.
Una vegada acceptada la petició, podrà seleccionar els dies d’autorització, fins a 24 per any, des del web del Registre o presencialment, fins a les 23.59 hores del dia posterior al qual hagi circulat per les ZBE. També es poden sol·licitar i pagar les autoritzacions diàries des de qualsevol oficina de Correus, amb un cost de gestió afegit.
Excepcionalment es poden sol·licitar les autoritzacions diàries fins a dos dies després d'haver circulat per les ZBE presentant un justificant d’urgència.
Els dies d’autorització diària ja sol·licitats es poden modificar fins al dia anterior a la circulació, però no es poden cancel·lar si ja han estat abonats. Accedint a l’àrea d’usuari amb el número d’identificació i contrasenya es poden modificar les dates introduïdes, així com sol·licitar noves autoritzacions i pagar-les.
Excepcionalment, en cas d’urgència mèdica es podrà sol·licitar l’autorització diària en un termini de tres dies, incloent-hi el mateix dia en què hagi tingut lloc la circulació. El vehicle està subjecte a ser sancionat, però es podrà reclamar la sanció si es presenta un justificant de la urgència mèdica i de la confirmació de l’autorització diària.
Tenen dret a les autoritzacions de VPMR els vehicles de persones amb mobilitat reduïda i de transport col·lectiu de persones amb mobilitat reduïda.
L’alta s’ha de sol·licitar una única vegada. Per fer-ho, cal enviar al Registre el formulari de sol·licitud emplenat.
Els vehicles de serveis mèdics, serveis funeraris, bombers, protecció civil, policia i cossos i forces de seguretat de l’Estat poden sol·licitar l’autorització de circulació a les ZBE de la metròpolis de Barcelona, que els permetrà circular-hi qualsevol dia mentre duri l’autorització.
El registre l’ha de fer el representant legal de l’autoritat pública competent en aquests serveis, o bé els vehicles han d’estar registrats a la DGT amb la classificació per criteris d’utilització o servei corresponent, la qual ha de reflectir els serveis especials.
L’alta al Registre d’autoritzacions se sol·licita una única vegada. Per fer-ho, el titular del vehicle hi ha d’enviar un formulari de sol·licitud.
Els vehicles registrats fora d’Espanya no estan classificats segons els criteris de l’etiqueta ambiental de la DGT i, per aquest motiu, tots s’han de registrar per poder circular dins les ZBE de la metròpolis de Barcelona.
Poden tramitar una autorització de llarga durada els vehicles que puguin demostrar que compleixen els requisits tecnològics equivalents:
Cal adjuntar la documentació del vehicle on consti el titular i la matrícula, així com la categoria d’homologació, el tipus de combustible i el nivell Euro.
Els vehicles que no compleixin els requisits ambientals de circulació a les ZBE de la metròpolis de Barcelona podran sol·licitar les autoritzacions diàries (fins a 24 dies a l’any).
Les persones amb malalties o discapacitat reconeguda que els condicionen l’ús del transport públic poden sol·licitar l’alta d’un vehicle al Registre. No cal que el sol·licitant sigui el titular del vehicle, però només es permet autoritzar un vehicle per sol·licitant.
La sol·licitud es pot fer mitjançant un formulari web, per correu postal o presencialment a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) de l’AMB, o en altres OAC municipals.
Una vegada validats els requisits, es comunicarà als sol·licitants la resolució (acceptada, denegada o falta d’informació) en un termini màxim de 15 dies hàbils. La inscripció al Registre metropolità té una validesa de dos anys. Un cop transcorreguts, cal renovar-la a través d’una nova sol·licitud.
L’alta al Registre se sol·licita mitjançant el formulari web. La validesa de la inscripció al Registre és de dos anys sempre que es mantinguin les condicions inicials del vehicle. En cas que s’autoritzin les consultes a altres administracions públiques i que la consulta es resolgui amb èxit, no caldrà presentar documentació addicional.
Una vegada validats els requisits es comunicarà als sol·licitants la resolució (acceptada, denegada o falta d’informació) en un termini màxim de 15 dies hàbils.
Respecte dels costos de gestió, l’ordenança fiscal de l’AMB corresponent preveu dues categories d’autorització: autoritzacions sense cost i autoritzacions amb un cost determinat.
De les autoritzacions amb cost, s’estableixen dues categories, que poden ser complementàries i tenen en compte també els casos de persones amb rendes baixes:
Per tal de completar autoritzacions a través del formulari web és necessari signar la sol·licitud mitjançant una identificació digital.
Els certificats que s’accepten són:
Les persones que necessiten fer tractaments mèdics periòdics en centres sanitaris ubicats a les ZBE de la metròpolis de Barcelona poden sol·licitar l’alta d’un vehicle al Registre d’autoritzacions. No cal que el sol·licitant sigui el titular del vehicle, però només es permet autoritzar un vehicle per sol·licitant.
La sol·licitud es pot fer mitjançant un formulari web, per correu postal o presencialment a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) de l’AMB, o en altres OAC municipals.
Una vegada validats els requisits es comunicarà als sol·licitants la resolució (acceptada, denegada o falta d’informació) en un termini màxim de 15 dies hàbils.
La moratòria per reposició es pot sol·licitar a través del formulari específic disponible al Registre ZBE. Aquesta autorització permet circular temporalment dins la ZBE amb un vehicle antic mentre s’està tramitant la substitució per un vehicle nou que compleixi els requisits ambientals.
Per formalitzar la sol·licitud cal identificar-se, aportar la documentació del vehicle que es reemplaçarà i la que acrediti l’adquisició o tramitació del vehicle nou (com ara la factura o la sol·licitud de matriculació). La durada de l’autorització és limitada i està condicionada a l’alta posterior del nou vehicle al Registre.
Un cop avaluada la documentació, es comunica la resolució als sol·licitants en un termini màxim de 15 dies hàbils. Més informació
Les persones titulars d’un vehicle sense distintiu ambiental i amb rendes baixes poden sol·licitar una autorització temporal per circular dins la ZBE si compleixen els requisits establerts.
La sol·licitud s’ha de fer mitjançant el formulari web disponible al Registre ZBE. Cal identificar-se i aportar la documentació acreditativa, com ara la declaració de la renda o certificats emesos per l’Agència Tributària. També es pot autoritzar la consulta directa a altres administracions per evitar haver d’aportar documentació.
L’autorització té una validesa d’un any, renovable si es mantenen les condicions de concessió. La resolució es comunica en un termini màxim de 15 dies hàbils. Més informació
Poden sol·licitar aquesta autorització els autònoms titulars d’un vehicle sense distintiu ambiental que es trobin a un màxim de cinc anys de l’edat legal de jubilació i que facin servir el vehicle per a l’activitat professional.
La sol·licitud es formalitza a través del formulari web del Registre ZBE. Cal identificar-se i aportar la documentació requerida, com ara certificats d’estar donat d’alta al règim d’autònoms, declaracions fiscals i documentació del vehicle. Es pot autoritzar la consulta automàtica a altres administracions per agilitzar el tràmit.
L’autorització té una validesa d’un any, renovable si es mantenen els requisits. La resolució es comunicarà en un termini màxim de 15 dies hàbils. Més informació
L’autorització per a vehicles en proves en tallers les han de sol·licitar els tallers, no els titulars dels vehicles. Els tallers han d’estar registrats al Llibre Taller de la DGT i disposar d’un certificat electrònic vàlid. Un cop identificats, poden sol·licitar l’autorització a través del formulari habilitat al Registre ZBE, indicant-hi les dades del vehicle i la incidència registrada amb la clau KMS. Aquesta autorització és gratuïta i permet fer proves de circulació dins de les ZBE durant un període determinat.
Més informació